Pelan Tindakan Sejarah Tingkatan 5D 2011
BULAN
|
AKTIVITI
|
OBJEKTIF
|
STRATEGI PELAKSANAAN
|
TINDAKAN
| |
Januari
|
Mengadakan ujian ringkas tentang tajuk tingkatan 4.
|
Untuk mengimbas kembali tajuk tingkatan 4.
|
Diadakan masa waktu sejarah.
Ujian tersebut diadakan dalam masa 15 minit.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| |
Mengadakan ujian bulanan
|
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
|
Diadakan lepas habis mengajar suatu bab.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| ||
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Memberi motivasi dalam bentuk hadiah kepada pelajar.
|
- Memberi hadiah kepada pelajar yang mendapat keputusan yang meningkat dalam kelas.
- Tujuan menggalakkan pelajar membaca.
|
Hadiah diberikan kepada pelajar sekiranya mendapat keputusan yang baik dalam ujian bulanan atau peperiksaan.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang mendapat keputusan yang baik.
| ||
Februari
|
Mengadakan ujian bulanan .
|
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
|
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Memberi motivasi dalam bentuk hadiah kepada pelajar.
|
- Memberi hadiah kepada pelajar yang mendapat keputusan yang meningkat dalam kelas.
- Tujuan menggalakkan pelajar membaca.
|
Hadiah diberikan kepada pelajar sekiranya mendapat keputusan yang baik dalam ujian bulanan atau peperiksaan.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang mendapat keputusan yang baik.
| ||
Mac
|
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| |
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Membuat ulangkaji untuk peperiksaan pertengahan penggal pertama.
|
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
|
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
April
|
Pembetulan kertas peperiksaan.
|
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
|
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar.
| |
Teknik menjawab soalan sejarah spm
|
Supaya pelajar mengetahui teknik menjawab soalan esei dan soalan struktur.
|
Menjemput penceramah dari luar untuk mengajar mereka teknik menjawab, memberi suntikan nota penting .
|
Penceramah
Pelajar.
| ||
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Mei
|
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Membuat ulangkaji untuk peperiksaan penggal pertama.
|
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
|
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Jun
|
Pembetulan kertas peperiksaan.
|
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
|
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar.
| |
Bengkel/ suntikan
|
Untuk memberi motivasi kepada pelajar.
Untuk menggalakkan pelajar yang lemah mempunyai minat untuk belajar sejarah.
|
-Menjemput guru cemerlang untuk memberi suntikan nota penting dan penekanan utama kepada pelajar.
- Fokuskan pelajar kepada tajuk ramalan dan tips menjawab soalan.
|
Guru cemerlang
Pelajar.
| ||
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Mengadakan ujian bulanan .
|
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
|
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| ||
Julai
|
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Mengadakan ujian bulanan .
|
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
|
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| ||
Ogos
|
Menggunakkan modul nota sejarah.
|
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
|
Dijalankan semasa P & P.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Membuat ulangkaji untuk peperiksaan pertengahan penggal kedua..
|
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
|
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar
| ||
September
|
Pembetulan kertas peperiksaan.
|
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
|
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
|
Guru mata pelajaran
Pelajar.
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Latihan berfokus/latih tubi/gerak gempur SPM
|
Untuk melatih pelajar membiasakan diri dengan menjawab soalan struktur dan esei SPM.
|
-Latihan model SPM/ modul diberi dan dibincangkan.
-Guru memberi penekanan kepada bab-bab yang pelajar lemah dalam penguasaan fakta sejarah.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| ||
Oktober
|
Latihan berfokus/latih tubi/gerak gempur SPM
|
Untuk melatih pelajar membiasakan diri dengan menjawab soalan struktur dan esei SPM.
|
-Latihan model SPM/ modul diberi dan dibincangkan.
-Guru memberi penekanan kepada bab-bab yang pelajar lemah dalam penguasaan fakta sejarah.
|
Guru mata pelajaran .
Pelajar
| |
Mengadakan kelas tambahan .
|
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
|
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
|
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.
| ||
Majlis keberkatan ilmu
|
Untuk memberi motivasi kepada pelajar dan mendoakan kejayaan pelajar dalam SPM.
|
Diadakan di Dewan makan selama 1 jam.
Diuruskan oleh unit bimbingan dan kaunseling.
|
Semua guru
Semua pelajar tingkatan 5.
| ||
November
|
Memberi pecutan terakhir SPM.
|
Membuat persediaan terakhir sebelum peperiksaan SPM sejarah.
Mengimbas kembali apa yang pelajar telah hafal.
|
Diadakan pada hari peperiksaan SPM sejarah.
Diadakan dalam masa setengah jam dengan menggunakan LCD.
|
Semua guru sejarah yang mengajar tingkatan 5.
Semua pelajar tingkatan 5.
|
No comments:
Post a Comment