Wednesday, 30 May 2012

pelan tindakan sejarah tingkatan 5E 2012

Pelan Tindakan Sejarah Tingkatan 5E 2012

<><>
BULAN
AKTIVITI
OBJEKTIF
STRATEGI PELAKSANAAN
TINDAKAN

Januari
Mengadakan ujian ringkas tentang tajuk tingkatan 4.
Untuk mengimbas kembali tajuk tingkatan 4.
Diadakan masa waktu sejarah.
Ujian tersebut diadakan dalam masa 15 minit.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Mengadakan ujian bulanan
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
Diadakan lepas habis mengajar suatu bab.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Memberi motivasi dalam bentuk hadiah kepada pelajar.
- Memberi hadiah kepada pelajar yang mendapat keputusan yang meningkat dalam kelas.
- Tujuan menggalakkan pelajar membaca.
Hadiah diberikan kepada pelajar sekiranya mendapat keputusan yang baik dalam ujian bulanan atau peperiksaan.
Guru mata pelajaran.

Pelajar yang mendapat keputusan yang baik.


Februari
Mengadakan ujian bulanan .
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.



Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar


Memberi motivasi dalam bentuk hadiah kepada pelajar.
- Memberi hadiah kepada pelajar yang mendapat keputusan yang meningkat dalam kelas.
- Tujuan menggalakkan pelajar membaca.
Hadiah diberikan kepada pelajar sekiranya mendapat keputusan yang baik dalam ujian bulanan atau peperiksaan.
Guru mata pelajaran.

Pelajar yang mendapat keputusan yang baik.

Mac


Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.

Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar


Membuat ulangkaji untuk peperiksaan pertengahan penggal pertama.
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
Guru mata pelajaran
Pelajar

April
Pembetulan kertas peperiksaan.
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
Guru mata pelajaran
Pelajar.

Teknik menjawab soalan sejarah spm
Supaya pelajar mengetahui teknik menjawab soalan esei dan soalan struktur.
Menjemput penceramah dari luar untuk mengajar mereka teknik menjawab, memberi suntikan nota penting .
Penceramah
Pelajar.

Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar


Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.

Mei
Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.


Membuat ulangkaji untuk peperiksaan  penggal pertama.
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Jun
Pembetulan kertas peperiksaan.
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
Guru mata pelajaran
Pelajar.

Bengkel/ suntikan
Untuk memberi motivasi kepada pelajar.
Untuk menggalakkan pelajar yang lemah mempunyai minat untuk belajar sejarah.  
-Menjemput guru cemerlang untuk memberi suntikan nota penting dan penekanan utama kepada pelajar.
- Fokuskan pelajar kepada tajuk ramalan dan tips menjawab soalan.

Guru cemerlang
Pelajar.

Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar


Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.


Mengadakan ujian bulanan .
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Julai
Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.


Mengadakan ujian bulanan .
Untuk menggalakkan pelajar membaca dan menghafal.
Diadakan lepas habis mengajar suatu tajuk.
Guru mata pelajaran .
Pelajar


Program ‘Peer teaching’
Memberi dorongan dan bimbingan terancang kepada pelajar SPM agar mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan seperti yang disasarkan.
Pelajar yang lemah dalam sejarah akan dimotivasikan dengan meningkatkan minat belajar apabila mereka bergaul dan belajar dari tutor masing-masing yang merupakan rakan sebaya mereka.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Ogos
Menggunakkan modul nota sejarah.
Untuk dijadikan sebagai satu panduan supaya pelajar lebih memahami.
Dijalankan semasa P & P.
Guru mata pelajaran
Pelajar

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.

Membuat ulangkaji untuk peperiksaan pertengahan penggal kedua..
Untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
Membuat ulangkaji dalam bentuk sesi soal-jawab selama seminggu.
Guru mata pelajaran
Pelajar






September
Pembetulan kertas peperiksaan.
Supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kekuatan mereka.
Perbincangan dalam kelas selama dua hari.
Pelajar diminta membuat pembetulan.
Guru mata pelajaran
Pelajar.

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.

Latihan berfokus/latih tubi/gerak gempur SPM
Untuk melatih pelajar membiasakan diri dengan menjawab soalan struktur dan esei SPM.
-Latihan model SPM/ modul diberi dan dibincangkan.
-Guru memberi penekanan kepada bab-bab yang pelajar lemah dalam penguasaan fakta sejarah.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Oktober
Latihan berfokus/latih tubi/gerak gempur SPM
Untuk melatih pelajar membiasakan diri dengan menjawab soalan struktur dan esei SPM.
-Latihan model SPM/ modul diberi dan dibincangkan.
-Guru memberi penekanan kepada bab-bab yang pelajar lemah dalam penguasaan fakta sejarah.
Guru mata pelajaran .
Pelajar

Mengadakan kelas tambahan .
Untuk membantu pelajar yang tidak dapat mengikuti pelajaran dalam kelas.
Diadakan pada waktu petang sebanyak dua kali dalam sebulan.
Masa ialah 2.30 hingga 3.30 petang.
Guru mata pelajaran.
Pelajar yang terpilih.


Majlis keberkatan ilmu
Untuk memberi motivasi kepada pelajar dan mendoakan kejayaan pelajar dalam SPM.
Diadakan di Dewan makan selama 1 jam.
Diuruskan oleh unit bimbingan dan kaunseling.
Semua guru
Semua pelajar tingkatan 5.

November
Memberi pecutan terakhir SPM.
Membuat persediaan terakhir sebelum peperiksaan SPM sejarah.
Mengimbas kembali apa yang pelajar telah hafal.
Diadakan pada hari peperiksaan SPM sejarah.

Diadakan dalam masa setengah jam dengan menggunakan LCD.
Semua guru sejarah yang mengajar tingkatan 5.
Semua pelajar tingkatan 5.







No comments:

Post a Comment