Sunday, 20 May 2012

RANCANGAN TAHUNAN KELAS TAMBAHAN 5E 2012

RANCANGAN KELAS BIMBINGAN 2012
SEJARAH TINGKATAN 5E (MINGGU 2)

BIL.
TARIKH
RANCANGAN P&P
BAHAN YANG DIGUNAKAN
TINDAKAN SUSULAN/REFLEKSI

06.2.2012
CUTI AWAL MUHARRAM
1

22.2.2012




Bidang Pembelajaran: Perkembangan di Eropah dan
kesannya terhadap Ekonomi Negara.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti:
1) Guru membincangkan tentang tajuk Reformation dan Zaman gelap.
2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
4)Guru memberitahu tajuk yang belum keluar dalam bab 9.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

2

4.4.2012
Bidang Pembelajaran: Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi Negara
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru membincangkan secara ringkas tentang tajuk tersebut.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
 3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
 4)Guru menunjukkan soalan-soalan SPM yang berkaitan tajuk ini kepada pelajar.

Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran serta kertas soalan peperiksaan SPM

3
2.5.2012
Bidang Pembelajaran: kerajaan Islam di Madinah.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
Aktiviti :
1) Guru membincangkan secara ringkas tentang tajuk
pembukaan semula Makkah.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
 3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
 4)Guru mengadakan sesi soal-jawab.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

4
20.6.2012
Bidang Pembelajaran: Islam dan perkembangannya di Makkah.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
Aktiviti :
1)Guru membincangkan secara ringkas tentang tajuk sebab penentangan ,
cara penentangan orang Quraisy dan cara penyelesaian Nabi
Muhammad.
2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
3) Guru berbincang jawapan  dengan pelajar.
4)Guru meminta pelajar menghafal tajuk ini dalam
    kelas.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

5
4.7.2012
Bidang Pembelajaran: Tamadun Awal Asia Tenggara.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
 1) Guru membincangkan secara ringkas tentang tajuk kerajaan Agraria
dan Maritim.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
 3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
4)Guru mengenalpasti tajuk   yang penting.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

6
18.7.2012
Bidang Pembelajaran: Peningkatan tamadun ( Yunani, Rom, India dan China.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
 1) Guru membincangkan secara ringkas tentang tajuk Tamadun Yunani
dan Rom.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
  3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
4)Pelajar diminta mengariskan  fakta yang penting dalam
     modul nota tingkatan 4.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

7
15.8.2012
Bidang Pembelajaran: Tamadun Awal Dunia.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1)Guru membincangkan tajuk  yang penting dan meminta pelajar
  mengariskan nota yang penting.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
 3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

8
5.9.2012
Bidang Pembelajaran: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru menerangkan tajuk ini dan memberi nota yang penting dan tajuk
  yang belum keluar.
 2)Pelajar diminta membuat latihan yang diedarkan.
 3)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
4)Guru memberi motivasi dan nasihat kepada mereka.
Modul sejarah tingkatan 4 dan latihan edaran.

9
19.9.2012
Bidang Pembelajaran: Membincangkan kertas peperiksaan SPM sejarah.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru meminta pelajar cuba menjawab soalan struktur kertas soalan
   Peperiksaan SPM 2009.
 2)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
3)Guru mengajar teknik menjawab soalan struktur.
Modul nota sejarah tingkatan 4 dan 5, serta kertas peperiksaan sejarah SPM.

10
03.10.2012
Bidang Pembelajaran: Membincangkan kertas peperiksaan SPM sejarah.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru meminta pelajar menjawab soalan struktur kertas soalan
   Peperiksaan SPM 2010.
 2)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
 3)Guru menguji pelajar tentang latihan edaran tingkatan 4 untuk
memastikan pelajar sudah dapat menghafal.
Modul nota sejarah tingkatan 4 dan 5 serta kertas peperiksaan sejarah SPM.

11
17.10.2012
Bidang Pembelajaran: Membincangkan kertas peperiksaan SPM sejarah.
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru meminta pelajar menjawab soalan struktur kertas soalan
   Peperiksaan SPM 2011.
 2)Guru berbincang jawapan dengan pelajar.
 3)Guru memberi nota ringkas tentang tajuk penting yang mungkin akan
keluar.
Modul nota sejarah tingkatan 4 dan 5 serta ertas peperiksaan sejarah SPM.

12
31.10.2012
Bidang Pembelajaran: Membincangkan teknik menjawab soalan sejarah SPM .
Objektif Pembelajaran:
Aktiviti :
1) Guru membincangkan sekali lagi teknik menjawab soalan sejarah SPM
    untuk memberi peringatan kepada pelajar.
 2)Guru membuat rumusan tentang tajuk  yang diajar dalam kelas
    bimbingan.
Buku catatan dan buku rujukan sejarah tingkatan 4 dan 5.





No comments:

Post a Comment